skip to main |
skip to sidebar
Bismillahirr Rahmanirr Rahim ...
Kisah nyata yang diceritakan oleh Syaikh Abdul Muhsin Al Ahmad ini terjadi di Abha, ibu
kota Provinsi Asir Arab Saudi.
“Setelah melaksanakan shalat Maghrib dia berhias, menggunakan gaun pengantin putih yang
indah, mempersiapkan diri untuk pesta pernikahannya. Lalu dia mendengar azan Isya, dan
dia sadar kalau wudhunya telah batal.
Dia berkata pada ibunya : “Bu, saya mau berwudhu dan shalat Isya.”
Ibunya terkejut : “Apa kamu sudah gila? Tamu telah menunggumu untuk melihatmu,
bagaimana dengan make-up mu? Semuanya akan terbasuh oleh air.”
Lalu ibunya menambahkan : “Aku ibumu, dan ibu katakan jangan shalat sekarang! Demi
Allah, jika kamu berwudhu sekarang, ibu akan marah kepadamu”
Anaknya menjawab : “Demi Allah, saya tidak akan pergi dari ruangan ini, hingga saya
shalat. Ibu, ibu harus tahu “bahwa tidak ada kepatuhan kepada makhluk dalam kemaksiatan
kepada Pencipta”!!
Ibunya berkata : “ Apa yang akan dikatakan tamu-tamu kita tentang mu, ketika kamu tampil
dalam pesta pernikahanmu tanpa make-up?? Kamu tidak akan terlihat cantik dimata
mereka! dan mereka akan mengolok-olok dirimu !
Anak nya berkata dengan tersenyum : “Apakah ibu takut karena saya tidak akan terrlihat
cantik di mata makhluk? Bagaimana dengan Penciptaku? Yang saya takuti adalah jika
dengan sebab kehilangan shalat, saya tidak akan tampak cantik dimata-Nya”.
Lalu dia berwudhu, dan seluruh make-up nya terbasuh. Tapi dia tidak merasa bermasalah
dengan itu.
Lalu dia memulai shalatnya. Dan pada saat itu dia bersujud, dia tidak menyadari itu, bahwa
itu akan menjadi sujud terakhirnya.
Pengantin wanita itu wafat dengan cara yang indah, bersujud di hadapan Pencipta-Nya.
Ya, ia wafat dalam keadaan bersujud. Betapa akhir yang luar biasa bagi seorang muslimah
yang teguh untuk mematuhi Tuhannya!
Banyak orang tersentuh mendengarkan kisah ini. Ia telah menjadikan Allah dan ketaatan
kepada-Nya sebagai prioritas pertama.
--- SubhanAllah...---

Baca Selanjutnya - Malam Pesta Kisah Pengantin Wanita
Artikel ini saya ingin kongsikan kepada pembaca kerana saya yakin masih ramai yang keliru dengan istilah arak dengan alkohol..
"Macam mana produk yang ada alkohol boleh dapat sijil halal ni?"marah sahabat saya itu."Kamu makan tapai?"saya bertanya."Mestilah makan,favourite tu.""Dalam tapai ada alkohol.Kajian MARDI mendapati kadar alkohol dalam tapai 1.1% hingga 2.8%.Bir yang mat salih minum tu,kadar minimum 3%.Macam mana?Tapai dengan bir lebih kurang saja,"saya sengaja menduga.
Apabila bersabit dengan alkohol bukan sedikit daripada kalangan masyarakat yang tidak faham dan keliru.Ini kerana alkohol dan arak tidak boleh dipisahkan.Bagai aur dengan tebing,bagai isi dengan kuku.Allah S.W.T. berfirman dalam surah al-Maidah ayat 90,"Wahai orang-orang yang beriman!Sesungguhnya (meminum) arak,berjudi, (berkorban untuk) berhala,mengundi nasib dengan panah adalah termasuk perbuatan syaitan.Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan."
Pengharaman arak adalah sangat jelas bahkan sangat banyak nas mengenainya.Bukan saja haram malah ia disepakati sebagai najis [Al-Nawawi;al-Majmu' dan Wahbah az-Zuhaili;al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh]Para fuqaha banyak membahaskan mengenai alkohol dengan perbahasan sangat panjang.Justeru membicarakannya secara mendalam dalam ruangan ini adalah sangat terhad.Asasnya,setiap minuman arak mengandungi alkohol tetapi bukan semua alkohol mengandungi arak.Adalah lebih baik kita sama-sama merujuk dan meneliti fatwa yang telah dikeluarkan sebagai satu panduan penyelesaian.
Keputusan Fatwa Berkenaan Alkohol
Berdasarkan taklimat,pembentangan dan penjelasan yang disampaikan oleh pakar-pakar daripada Institut Penyelidikan Produk Halal,Universiti Putra Malaysia serta dengan mengambil kira keputusan-keputusan yang telah diputuskan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia yang membincangkan isu alkohol dalam makanan,minuman,pewangi dan ubat-ubatan pada 14 hingga 16 Julai 2011 telah bersetuju memutuskan seperti berikut;
1) Setiap minuman arak adalah mengandungi alkohol.Walau bagaimanapun bukan semua alkohol adalah arak.Alkohol yang diperoleh daripada pembuatan arak,hukumnya haram dan najis.
2)Alkohol yang diperoleh bukan daripada hasil pembuatan arak hukumnya tidak najis,tetapi haram (tidak boleh) diminum dalam bentuk aslinya kerana ia adalah racun dan boleh membunuh.
3)Minuman ringan yang diproses/dibuat bukan dengan tujuan untuk menghasilkan arak dan mengandungi alkohol di bawah aras 1% v/v adalah harus (boleh) diminum.
4)Minuman ringan yang dibuat dengan niat dan cara yang sama seperti pross membuat arak,sama ada mengandungi banyak atau sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.
5)Makanan atau minuman yang mengandungi alkohol secara semula jadi seperti buah-buahan,kekacang atau bijirin serta perahannya atau alkohol yang terkandung itu terjadi secara sampingan semasa proses pembuatan makanan atau minuman adalah tidak najis dan harus (boleh) domakan/diminum.
6)Makanan atau minuman yang mengandungi bahan perisa tau pewarna yang mengandungi alkohol bagi tujuan penstabilan adalah harus (boleh) digunakan sekiranya alkohol itu bukan dihasilkan daripada proses pembuatan arak dan kuantiti alkohol dalam produk akhir itu adalah tidak memakbukkan dan kadar alkohol tidak melebihi 0.5%.
7)Ubat-ubatan dan pewangi yang megandungi alkohol sebagai bahan pelarut adalah tidak najis dan diharuskan sekiranya alkohol tersebut bukan diambil melalui proses pembuatan arak.
Sumber:Majalah Q&A

Baca Selanjutnya - Alkohol Halal..?